المپیادلب

آزمایشگاه در المپیاد زیست | آشنایی و لازمه های موفقیت

اهمیت آزمایشگاه در المپیاد

بخش عملی المپیاد زیست از ارکان مهم در تعیین سرنوشت دانش آموزان در دوره تابستان هستند. بخش آزمایشگاه در المپیاد زیست حداقل 40 درصد نمره نهایی دوره را تعیین می کند. با این وجود، معمولا دانش آموزان آماده سازی خاصی برای این بخش مهم انجام نمی دهند. در این ویدیو، المپیادی های جدید و قدیم از اهمیت آزمایشگاه و آماده سازی برای آن می گویند…

لازمه های موفقیت در آزمایشگاه دوره:

در موفقیت در آزمایشگاه فاکتورهای زیادی دخیل هستند. یک سری ویژگی های فردی می توانند در کار عملی شما را خیلی کمک کنند:

1- توانایی حفظ خون سردی تحت استرس شدید: در آزمایشگاه همه ی افراد (مطمئن باشید، همه!!) دچار اشتباه می شوند. این اشتباهات گاه ممکن است جبران ناپذیر به نظر برسند: مثلا یکی از مواد شما بریزد یا حجم های نادرستی از مایعات را با هم مخلوط کنید! مورد داشتیم پسر در اسلاید میکروسکوپی که از خون خود تهیه کرده بود، جسم بار (Barr body) پیدا کرده بود!! ?

با این حال شما نباید اجازه دهید که خون سردی شما از بین ببرد. یادتان باشد که از 40% نمره ی آزمایشگاه کسی نمی تواند بالای 20% (دوره ی ما، یعنی دوره ی 17، درصد اول حدود 16% بود.) بگیرد! پس یک اشتباه همه چیز را نابود نمی کند. با حفظ خون سردی می توانید پرتوکل را دقیق تر خوانده و شاید بخش هایی که به آسانی بتوانید از آن ها نمره کسب کنید (حتی فقط با اطلاعات تئوری) را بیابید.

2- سرعت عمل بالا: این توانایی تقریبا به طور کامل بستگی به میزان تمرین شما دارد. بسیاری از آزمایش هایی که در دوره برگزار می شود با امکاناتی که در آزمایشگاه های مدارس وجود دارند قابل انجام نیستند. به عنوان مثال می توان به آزمایش های ELISA، کار با spectrophotometry و کار های مولکولی اشاره کرد. برای استفاده از چنین امکاناتی باید به آزمایشگاه های دانشگاه یا آزمایشگاه های طبی دسترسی داشته باشید. البته عمده افرادی که به دوره می آیند این موارد را تمرین نکرده اند. به هر حال اگر می توانید از طریق آشنایان و یا با بردن نامه ای از طرف مدرسه به دانشگاه (این کار امتحان شده و جواب داده است) به چنین آزمایشگاه هایی دسترسی پیدا کنید خیلی خوب می شود.

3- اطلاعات تئوری گسترده: شاید در ابتدا این موضوع به نظر شما عجیب بیاید ولی موضوعی بسیار مهم است! بعضی از تسک ها هستند که با اطلاعات تئوری مناسب می توان از آن ها نمره بسیار خوبی به دست آورد. تسک های جانوری، آناتومی و سیستماتیک گیاهی و میکروبیولوژی از جمله این تسک ها هستند. در آزمایشگاه های دیگر بهره مندی از اطلاعات تئوری (به ویژه داشتن دانشی از آمار) می تواند به شما کمک شایانی – هر چند کمتر از 3 تسکی که در اول ذکر شدند – کند. ویدئو های موجود در سایت اطلاعات بسیار خوبی در اختیار شما قرار می دهند. این اطلاعات به اضافه منابعی که برای بخش تئوری المپیاد می خوانید شما را تا حد خوبی آماده می کنند.)

 

Olympiadlab و آزمایشگاه

در Olympiadlab ما تلاش می کنیم تمامی امکانات لازم برای آماده سازی دانش آموزان برای بخش المپیاد را فراهم کنیم!

۱- مطالب تئوری آزمایشگاه: همانطور که اشاره شد، داشتن بنیه تئوری قوی در آزماشگاه بسیار سودمند است! مطالب مربوط به تئوری آزمایشگاه بر روی وبسایت در قالب کتابچه آنلاین آموزش آزمایشگاه قابل دسترسی و مطالعه هستند.

۲- ویدیوهای آموزشی: مجموعه گسترده ای از ویدیوها حاوی تکنیک های آزمایشگاهی مهم در المپیاد زیست به رایگان بر روی وبسایت قرار دارند که به راحتی می توانید با مشاهده آن ها مطالب زیادی بیاموزید.

۳- و در نهایت، قعالیت اصلی Olympiadlab برگزاری دوره های آماده سازی برای بخش آزمایشگاه المپیاد هست. شکل زیر بررسی نتایج شرکت کنندگان دوره تابستان ۲۱امین المپیاد زیست شناسی را نشان می دهد. همان گونه که از شکل مشخص است، دانش آموزانی که در دوره آزمایشگاه Olympiadlab سال ۹۷ شرکت کردند به صورت معناداری (از نظر آماری) از رقبای خود نتایج بهتری کسب کردند:

 

 

ویدیو زیر خلاصه ای از دوره آزمایشگاه Olympiadlab در سال ۹۷ را نشان می دهد. برای مشاهده توضیحات، عکس ها و ویدیوهای بیشتر در مورد دوره های آزمایشگاه برگزار شده توسط المپیادلب، به بخش دوره های برگزار شده از وبسایت بروید.

 

خروج از نسخه موبایل