المپیادلب

موفقیت در المپیاد زیست ، لازمه ها

پیش از ورود به عرصه (و یا حتی ورطه 🙂 ) المپیاد و صحبت از موفقیت در المپیاد زیست ، شما باید از دو لحاظ توانایی های خود را بسنجید.
  1.  توانایی تحلیلی و فکری (باهوش بودن).
  2. ویژگی های شخصیتی (المپیادی بودن) که تا حدودی در پایان نوشته مزایای شرکت در المپیاد زیست درباره آن صحبت کردیم.

چگونه باید توانایی تحلیلی و فکری خود را ارزیابی کنید؟

1. در این زمینه تجربه یاریگر شما است. نکته اول این که اگر اعضای خانواده یا پدر و مادر معتقد بر باهوش بودن شما باشند دلیل بر باهوشی نیست :)! این موضوع را تنها در رقابت با هم سن و سالان خود می توانید متوجه شوید. در ادامه به یک سری مواردی که شما می توانید خود را با آن بسنجید اشاره می کنم:

  • ببینید تا این لحظه در امتحانات جامع (کشوری – استانی – یا حداقل در سطح مدرسه) شرکت کرده و رتبه های خیلی خوب به دست آورده اید؟
  • معدل شما در مدرسه به چه صورت بوده است؟
  • آیا در مدرسه خود جزو دانش آموزان شاخص و زبانزد بوده اید؟
  • آیا اتفاق افتاده است که افرادی بی طرف (نه اعضای خانواده) به خاطر عملی یا حرفی از شما به شما بگویند که باهوش هستید؟

لازمه های موفقیت در المپیاد زیست | المپیادلب

 

نکته ی مهم این که خیلی هایی که باهوش هم هستند این موارد را تجربه نکرده اند و هم چنین کم نیستند کسانی که در المپیاد نتیجه گرفتند ولی عملکرد آن ها در مدرسه خوب نبوده است. با این وجود خودتان می توانید یک مقایسه ای بین خودتان و بقیه انجام دهید. این که شما نتیجه امتحانی که برای آن مطالعه نکردید را در نظر بگیرید مقایسه درستی نیست. اما اگر دیدید که برای این که 20 بگیرید فقط لازم است 2 ساعت مطالعه کنید در حالی که بقیه به 5 – 4 ساعت وقت نیاز دارند، و همچنین این تجربه تکرار شده باشد، می توانید احتمال دهید که استعداد خوبی در آن درس و مبحث دارید.

2. برای موفقیت در المپیاد زیست ، ویژگی های شخصیتی از نظر من مهم تر هستند. باید ببینید که آیا فردی هستید که به رقابت علاقه داشته باشد؟ روحیه ی رقابت طلبی یعنی این که وجود رقابت و فشار و استرس ناشی از آن باعث بهتر شدن عملکرد شما و نه تضعیف شما گردد. ببینید که چقدر در مدیریت استرس موفق هستید؟ خیلی افراد هستند که با وجود بهتر بودن دانسته ها و توانایی تحلیلی، نمی توانند از این موارد در استرس امتحان استفاده کنند و در نتیجه در مرحله 2 ها و امتحانات دوره با بی دقتی ها از موفقیت باز می مانند. از طرفی کم نیستند افرادی که به تعبیر خودشان بی خیال هستند و سهل انگاری (و حتی گاهی اعتماد به نفس بیش از حد) آن ها را در امتحان دچار مشکل می کند. استرس در المپیاد فاکتور بسیار مهمی است که مخصوصا در دانش آموز شهرستانی می تواند بیشتر باشد. جاهایی که المپیاد کم تر جا افتاده است، دانش آموز علاوه بر تحمل استرس خود رقابت (المپیاد)، باید استرس طعنه ها و سیاه نمایی های دیگران که ممتد او را از المپیاد باز داشته و احتمال موفقیت او را صفر در نظر می گیرند تحمل کند. او باید با وجود این استرس، بتواند هم چنان اراده خود را حفظ کرده، با تمرکز مطالعه کند، و در نهایت در امتحان به خوبی نتیجه بگیرد.

3. خوب امتحان دادن از خصلت های دیگری است که شما باید در خود ببینید. افرادی هستند که در امتحان بیشتر از خوانده هایشان نتیجه می گیرند در حالی که بر عکس این نیز برای بعضی ها صدق می کند. شما باید بتوانید از استرس زمان امتحان استفاده کرده و آن را به ابزاری برای حل بهتر سوالات تبدیل کنید. همچنین، مهارت خوب امتحان دادن تنها با امتحان دادن تقویت می شود. خیلی از المپیادی ها از مدرسه غافل شده و مدت های مدیدی هیچ امتحانی نمی دهند. این موضوع باعث می شود آن ها شرایط موثر بر نتیجه خوب امتحانشان را ندانند. می پرسید این شرایط چه هستند؟

شرایط بسیار متعدد! به طوری که نوشته ای را به صورت کامل به این موضوع اختصاص داده ام:

اصول امتحان دادن (به زودی)

نکته مهم این است که لازم نیست تمامی ویژگی های مفید برای موفقیت در المپیاد را از همان روز اول داشته باشید! در واقع هدف از المپیاد همین رشد و کسب این توانایی های جدید طی مسیر است. در المپیادلب نیز یکی از اهداف اصلی ما کمک به شما در دستیابی به این توانایی ها است که آموزش های مربوط به آن را در بخش نکات مشاوره ای مجله المپیادلب ارایه می دهیم.

خلاصه کلام

ختم کلام این که پیش از ورود به مسیر المپیاد، شما باید خوب فکر کنید از المپیاد چه می خواهید، آیا آن چه که می خواهید را می توانید به دست آورید و اگر که تصمیم گرفتید المپیاد بخوانید، بدانید که ویژگی های لازم را چگونه پرورش دهید. همچنین به این فکر کنید که اگر در المپیاد به آن چیزی که می خواهید نرسید، می توانید از راهی دیگر (مثلا با کنکور در عرض 1 یا 2 سال) به آن برسید؟ آیا امکان دارد در آینده از زمانی که از سایر کارها زدید و صرف المپیاد خواندن کردید (چه در صورت کسب مدال و چه در غیر این صورت) پشیمان شوید یا این که به تمام توانایی هایی که در دوران المپیادی بودن به دست می آورید با افتخار نگاه خواهید کرد؟ هدف از این سری نوشته های المپیاد زیست چیست؟، مزایای شرکت در المپیاد زیست، و لازمه های موفقیت در المپیاد زیست این بود که تصویر کامل و واقعی از المپیاد برای شما ترسیم کنیم تا بتوانید برای ورود به مسیر درست تصمیم گیری کنید.

 

حالا آماده اید که مسیر المپیاد را شروع کنیم؟ به بخش منابع المپیاد زیست مجله المپیادلب بروید تا با کتاب هایی که برای آماده سازی لازم هست بخوانید، آشنای شوید.

خروج از نسخه موبایل