نماد سایت المپیادلب

اتوبیوگرافی بنجامین فرانکلین

بخش فراتر از المپیاد مجله المپیادلب از نظر من مهم ترین و ارزشمندترین بخش کل وبسایت المپیادلب می باشد. در این بخش از وبسایت، در مورد راه های کسب مهارت هایی صحبت می کنیم که نه تنها به موفقیت شما در المپیاد کمک می کنند، بلکه در رویکرد شما به زندگی به صورت کلی و موفقیت در آن نیز بسیار موثر خواهند بود.
یکی از راه های اساسی برای کسب این مهارت ها خواندن کتاب هایی است از نویسندگان بزرگ که سرشار از دانش و آگاهی هستند. در این بخش کتاب هایی از این قبیل که خودم خوانده ام را معرفی می کنم. شک نکنید که هر کدام از کتاب های این بخش بیش از کل مطالب زیست شناسی که برای المپیاد می خوانید، برای زندگی شما مفید خواهد بود. امیدوارم با این کار، شما در سنی خیلی پایین تر نسبت به من با این کتاب ها آشنا شوید و از دانش سرشار آن ها برای تصمیم گیری های بهتر و موفقیت های بیشتر در زندگی خود استفاده کنید.

 

مهم ترین کتابی که معرفی خواهم کرد بلاشک همین کتاب است!

شاید این انتخاب در نگاه اول عجیب به نظر بیاد  :)، منتهی زندگی نامه بنجامین فرانکلین فوق العاده جذاب و شیرین و بسیار بسیار آموزنده است. شاید بشه گفت دلیل اصلی اینکه ایده ایجاد بخشی تحت عنوان فراتر از المپیاد در المپیادلب به ذهنم رسید، دقیقا همین کتاب کارهایی بود که فرانکلین در طول زندگی خودش انجام داد.

همونطور که می دونین بنجامین فرانکلین از چهره های شاخص در استقلال آمریکا (در آن زمان 13 colonies) از سیطره انگلستان و نوشتن قانون اساسی این کشور بود. در این زندگی نامه که بنجامین فرانکلین (یا به قولی، بنجی* :)) خودش نوشته، خیلی راحت و صادقانه در مورد هدف هاش، شکست هاش و موفقیت هاش صحبت میکنه. از اصلی ترین نکاتی که در زندگی این فرد توجه شما رو جلب میکنه 3 مورد رو ذکر میکنم:

  1. بنجامین از نوجوانی عملا مستقل زندگی میکرد. در همون سنین نوجوانی هم او با یک نقص اساسی در مهارت های خودش روبرو شد: انشا نمیتونست بنویسه! این شد که تلاش مستمری رو شروع کرد تا مهارت نوشتن خودش رو بهبود بده به طوریکه در نهایت یکی از سخنورترین و خوش قلم ترین افراد آمریکای آن زمان بود (اگر بتونین انگلیسی بخونین اتوبیوگرافی رو، خودتون هم لذت میبرین از این کیفیت نوشتن). نکته جالب توجه اینه که این چرخه شناسایی نقص ها، تلاش مستمر برای بهبود اون ها، تبدیل به یکی از بهترین ها در اون مهارت، و حفظ فروتنی با وجود همه این دست آورد ها از ویژگی های مهم زندگی بنجامین فرانکلین بود.
  2. بنجامین فرانکلین اولین کسی بود که گروه های کتاب خوانی و کتاب خانه های عضویت دار را در شهرهای آمریکا (که در آن زمان مستعمره انگلستان بودند) ایجاد کرد. در کنار این کار، او در چاپخانه خود روزنامه ای را منتشر می کرد که در آن در بخش های مختلف، به خصوص در بخشی تحت عنوان Poor Richard’s Almanack طیف وسیعی از دانستنی ها را به زبان ساده در اختیار مردم آمریکا قرار می داد. این اقدامات پراکنش دانش او به قدری موفق بود که اروپایی های زیادی در سفرنامه های خود، چوپان های آمریکایی را با سوادتر از اشراف اروپایی می یافتند!
  3. دانش عمومی بالای مردم آمریکا نقش مهمی در سوق دادن اون ها به قیام علیه حکومت دیکتاتوری انگلیس داشت و مهمتر از اون، باعث شد این ملت با رهبریت افرادی چون بنجامین فرانکلین و John Adams قانون اساسی و دولتی برپایه آزادی و دموکراسی (در سال 1776 و پیش از انقلاب فرانسه) برای خودشون تدوین کنن.

گرچه آمریکای امروز درگیر مشکلات داخلی و خارجی بسیار است، اما بدون شک ارزش های اساسی موجود در جامعه اون باعث شدن که این کشور به ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور در جهان تبدیل بشه. نکته جالب توجه موقع خواندن این زندگی نامه، اینه که میبینین ارزش های فردی فرانکلین در نهایت تبدیل به ارزش های نخبه های جامعه آمریکا و عامل پیش راننده اون ها در پیشرفت این کشور شدن. در مقابل، کتاب رو اگر بخونین فکر کنم خیلی راحت نبود همین ارزش ها رو تو جامعه خودمون میتونین ببینین.

در مجموع، خوندن این کتاب رو بی نهاااییت توصیه میکنم. توجه کنین کتاب بیوگرافی (نه اتوبیوگرافی) برای بنجامین فرانکلین زیاد نوشتن که معروفترینشون کتاب Benjamin Franklin: An American Life نوشته Walter Isaacson بیوگرافی نویش بسیار معروف هست. منتهی کتابی که من اینجا میگم از زبان خود بنجامین فرانکلین هست. البته کتاب Isaacson رو هم بخونید که چه بهتر چون اون هم فوق العادست.

 

*به عنوان یه fun fact بدونین که در گویش محاوره ای Benjie به اسکناس 100 دلاری گفته می شه چون این اسکناس عکس بنجامین فرانکلین را برروی خود داره.

خروج از نسخه موبایل