المپیادلب

بیوشیمی برای المپیاد زیست | راهنمای فصل به فصل مطالعه

Lehninger Biochemistry

تو این نوشته به صورت دقیق قراره بفهمی که اولا واسه بیوشیمی المپیاد، کدوم فصلای منابع (لنینجر و استرایر) رو باید بلد باشی، ثانیا تو هر فصل دقیقا کجاهاش سوال خیزن تا بتونی روشون تمرکز کنی! این راهنما به صورت فایل هم موجوده که میتونی رو این لینک پایین کلیک کنی تا فایلش رو همیشه همراه خودت داشته باشی و هر وقت خواستی بهش سر بزنی:

دانلود راهنمای فصل به فصل مطالعه بیوشیمی (لنینجر و استرایر) برای المپیاد زیست

فقط قبل اینکه بریم سراغ اصل داستان، الان لحن متن قراره یهو عوض شه! لحن “کتابی” متنی که تو ادامه میاد (و داخل فایل هست) رو خیلی جدی نگیر که گرچه زمان خوارزمشاهیان نوشته شده 🙂 محتواش کااااملا برای المپیاد به روزه! ؛) یادتم نره که هر سوالی هم در مورد مطالعه بیوشیمی و انواع منابعش (از همین لنینجر و استرایر گرفته تا ووت و متزلر) داشتی کامنت کن سریع جواب میدم.

نکته بعدی هم اینه که اگه واسه خوندن بیوشیمی محدودیت زمانی داری، یه سری جاهاشو به نظرت باید مفهومی تر یاد بگیری، احساس نیاز به جمعبندی بهتری میکنی، و یا اینکه به طور کلی مطمئن نیستی دانشت آمادگی لازم واسه حل سوالات رو بهت میده یا نه، یه راه حل واسه همه این شرایط نرم افزار بیوشیمی المپیادلب هست که تمام نکات بیوشیمی که برای حل سوالات مرحله 1 و 2 بهشون نیاز داری رو از پایه آموزش میده میان بالا. واسه اطلاعات بیشتر در مورد این دوره و دیدن نظرات بسیار مثبت دانش آموزایی که تا حالا از این دوره استفاده کردن، میتونی به صفحه نرم افزار بیوشیمی المپیاد بری. خب مقدمه بسّه! بریم سراغ اصل مطلب…

سوال همیشگی، لنینجر یا استرایر؟

بیوشیمی برای المپیاد زیست | لنینجر یا استرایر؟ مسئله این است...
لنینجر یا استرایر؟ مسئله این است…

با توجه به نکات زیر می توانید در مورد کتاب بهتر تصمیم گیری کنید.

اصول کلی مطالعه بیوشیمی برای المپیاد

خوب، حالا که کتاب را انتخاب کردیم، برویم سراغ قوانین کلی مطالعه بیوشیمی:

سوال در واقع به این صورت مطرح می شود: یک آنزیم فرضی داریم که بیماری X را ایجاد می کند. از قراری این آنزیم موتاز است و فرم جهش یافته آن هم دارای بیان طبیعی بوده و در اتصال به سوبسترا مشکلی ندارد. در این حالت، چون یک آنزیم موتاز مشکل ایجاد کرده، و شما در پس ذهنتان می دانید آنزیم های موتاز ممکن است اشتباهی همانند فسفوگلیسرات موتاز انجام دهند، آزاد شدن فرم حدواسط (به جای تبدیل شدن آن به محصول) را می توانید به عنوان یک عامل احتمالی ایجاد بیماری در نظر بگیرید. در نهایت چند الگو در ذهنتان ایجاد می شود که با توجه به داده های سوال و گزاره ها متوجه می شوید کدام الگو صحیح است.
یادتان نرود هدف از خواندن منابع زیاد و متنوع در المپیاد، ایجاد الگوهای ذهنی متعدد، یا به عبارتی ابزارهای متعدد و متنوع رویارویی با سوالات است و الا سوالات حفظی صرف جز در مباحث خاص مطرح نمی شوند.

راهنمای نحوه مطالعه و اولویت بندی فصول کتاب های بیوشیمی لنینجر و استریر

در کنار این قوانین کلی، اولویت­ بندی فصول لنینجر و استرایر از نظر اهمیت آن­ها در المپیاد می­تواند به شما در برنامه ­ریزی برای مطالعه مطابق با زمانی که دارید کمک کند. در این متن، اولویت­ بندی مباحث براساس رنگ و فونت عنوان فصل و به شکل زیر از مهم­ترین اولویت به پایین­ترین اولویت نمایش داده شده ­اند:

  1. فونت Bold مشکی
  2. فونت Bold آبی
  3. فونت Underlined مشکی
  4. فونت Underlined آبی
  5. فونت Italic مشکی
  6. فونت Italic آبی
  7. فونت ساده مشکی
  8. فونت ساده آبی

بدین ترتیب، اولویت هر یک از فصل­ ها به همراه بعضی نکات اختصاصی در مورد نحوه مطالعه هر فصل در ادامه بیان می­شوند. در پایان نوشته نیز اولویت­ بندی­ ها به صورت خیلی خلاصه جمعبندی شده­ اند.

بسیار مهم. تمامی مطالب این فصل را به صورت کامل بلد باشید.

در این فصول به موارد زیر توجه کنید:

  1.  جزئیات خیلی ریز ساختارهای ثانویه و ثالثیه پروتئین ها و نمودار راماچاندران را لازم نیست بلد باشید. تکرار می شود که به طور کلی جزئیات ریز مهم نیستند.
  2. مباحث مربوط به تکنیک های آزمایشگاهی کار با پروتئین ها بسیار مهم هستند و آن ها را کاملا بلد باشید.
  3. مبحث مربوط به فعالیت هموگلوبین به خوبی نشان می دهد که در بیوشیمی به چه چیز هایی توجه کنید و به چه چیز هایی نباید توجه کنید. به عنوان مثال، در این فصل با جزئیات کامل محل اتصال گروه heme به پروتئین، تغییرات کنفورماسیونی heme بعد از اتصال اکسیژن، نحوه انتقال این تغییر کنفورماسیونی به بقیه پروتئین، و در نهایت پایه مولکولی نحوه ایجاد خاصیت تعاونی بیان می شوند. آن چه که از کل این داستان لازم است در ذهن شما بماند این است که نیروهای مختلف ضعیف بین اتمی و بین مولکولی، باعث ایجاد تغییر شکل هایی در ساختار های پروتئین های چند زیرواحدی شوند که ممکن است در اتصال سایر زیرواحد ها به مولکول های دیگر تاثیر داشته باشد. مفید و مختصر :)!

فصلی بسیار مهم و سوال خیز. تمامی مطالب آن ها را بلد باشید و تا می توانید سوال مربوط به مبحث کینتیک آنزیمی حل کنید.

گرچه مطالب این دو فصل به صورت کامل اما به صورت جسته و گریخته در لنینجر نیز مطرح شده اند، جمع آوری آن ها در یک جا در کتاب استرایر دو فصل واقعا زیبا ایجاد کرده است. این دو فصل از جمله فصولی هستند که به کسانی که فقط لنینجر خوانده اند حتما توصیه می شود سعی کنند از استرایر بخوانند.

در این فصول، کلیت ساختار ها و گروه بندی های عمده هر یک از درشت مولکول ها مهم است نه جزئیات آن ها. به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. قندها:
    1. فرم کلی مونومر های قندی و گروه های عاملی آن ها (ساختار دقیق لازم نیست بدانید) + دسته بندی های کلی آن ها (کتون یا آلدئید – تقسیم بندی بر اساس تعداد کربن)
    2. آشنایی با کلیت ساختار دی ساکارید ها و پلی ساکارید های مهم (قندهای تشکیل دهنده و آلفا یا بتا بودن قند ها را بدانید). در اینجا نیز باید بگردید ویژگی های متمایز کننده را فقط حفظ کنید. به عنوان مثال، از بین دی ساکارید ها باید حواستان باشد که ساکارز به دلیل پیوند کربن 1 به 2 از گلوکز به فروکتوز، دیگر قند احیا کننده نیست.
    3. شکل کلی فرم های خطی، حلقوی، و صندلی (یا قایق) و عوامل موثر بر تبدیل این فرم ها به یکدیگر
    4. آشنایی با نقش کلی کربوهیدرات ها در بدن (به ویژه ماتریکس خارج سلولی) و دسته های کلی کربوهیدرات ها که دخیل هستند (مثلا بدانید سیالیک اسید ها در ماتریکس خارج سلولی ایفای نقش می کنند و ویژگی ساختاری اصلی آن ها این است که بار منفی دارند.) در واقع، برای هر گروه آن ویژگی ها را بدانید که آن را از سایر گروه ها متمایز می کند (مثلا وجود اتم گوگرد، وجود فرم اسیدی قند ها در ساختار و …)
    5. آشنایی با دسته بندی کلی گلیکوکنژوگه ها
  2. نوکلئوتیدها:
    1. دارای مفاهیم مهم زیادی در کل طول فصل می باشد. به صورت کلی اما می توان گفت که مهم ترین بخش فصل در کتاب لنینجر مبحث 3-8 می باشد.
  3. لیپیدها
    1. آشنایی با دسته بندی کلی مولکول های لیپیدی عملا تنهای چیزی هست که از این فصل لازم دارید.
    2. با مولکول های پیام رسانی که پایه لیپیدی دارند آشنا شوید.
    3. سعی کنید درک کلی از مباحث کار با لیپید (مبحث 4-10) کسب کنید، جزئیات روش ها مهم نیست. در همین حد بدانید چنین کارهایی ممکن هستند و با نام آن ها آشنا شوید.

بسیار بسیار مهم. تمامی مطالب این فصل را به صورت کامل بلد باشید.

مفاهیم این فصل نیز به صورت جسته و گریخته در لنینجر بیان می شوند اما گردآوری آن در یک فصل دید خوبی نسبت به تکامل در سطح مولکول ها می دهد.

این فصول در عین حال که مهم و بسیار بزرگ هستند، باید خیلی با سرعت خوانده شوند چون جزئیات به درد نخور زیاد دارند! در این فصول بر موارد زیر تاکید بیشتری داشته باشید:

  1. فصول مربوط به غشا:
    1. بخش های مربوط به سازمان بندی ساختاری غشا و دینامیک آن (قایق های لیپیدی، سیالیت غشا و …) مهم هستند.
    2. فهم رویکرد ترمودینامیک به انتقال مواد از خلال غشا مهم است.
    3. بقیه مطالب در مورد انواع پمپ ها و کانالها در همین حد که یک بار خوانده شوند و یکسری الگوهای ذهنی ایجاد کنند کافی است. (مثالی از الگو های ذهنی: یک کانال غشایی ممکن است به صورت مستقیم با یون هایی که ار خلال آن می گذرد برهمکنش برقرار کند [مانند کانال پتاسیمی] و بدین ترتیب برای یون به خصوصی به صورت اختصاصی فعالیت می کند. / یا مثلا اینکه انتقال دهنده های فعال ممکن است طی انتقال فسفریله شوند و پس از پایان کار گروه فسفات را از دست دهند [پمپ های P-type ATPase که متحمل فسفریلاسیون می شوند.]
    4. آکواپورین ها را هم بشناسید.
  2. فصول مربوط به سیگنالینگ:
    1. آشنایی با مکانیسم های کلی سیگنالینگ (از خلال کانال، از خلال گیرنده ای که خود خاصیت آنزیمی دارد، پیام های مکانیکی از خلال اینتگرین ها و …)
    2. آشنایی با سیستم های GPCR و RTK با حزئیات کمی بیشتر
    3. آشنایی با پیامبرهای ثانویه و نحوه عمل آن ها

بسیار بسیار مهم. تمامی مطالب این فصل را به صورت کامل بلد باشید.

قوانین کلی زیر را در مطالعه متابولیسم رعایت کنید:

  1. ساختار های شیمیایی حدواسط های مسیر های متابولیک به طور کلی مهم نیست مگر اینکه ویژگی خاصی داشته باشد (مثلا متقارن بودن فومارات در چرخه کربس)
  2. نام آنزیم های مسیر ها نیز در مجموع لازم نیست حفظ شوند، مگر آنزیم هایی که نقش مهم کنترلی در مسیر دارند (مانند هگزوکیناز، فسفوفروکتوکیناز و پیرووات کیناز در گلیکولیز). البته با یک دو بار خواندن معمولا نام تمام آنزیم ها را یاد می گیرید.
  3. مکانیسم آنزیم ها جز در مواردی که دارای ویژگی متمایز کننده باشد (مانند مثال فسفوگلیسرات موتاز) مهم نیست.
  4. مهمترین نکته در مسیر های متابولیک، مواد ورودی (واکنش دهنده ها) و خروجی (محصولات) است. این موضوع به خصوص در مورد حامل های انرژی (ATP ،NADH ،FADH2 و …) مهم است.
  5. مسئله مهم دیگر تنظیم مسیر های متابولیک هست، در تنظیم موارد زیر مطرح می شوند:
    1. آیا مسیر در جاهای به خصوصی از بدن فعالیت بیشتر یا کمتر از معمولی دارد؟ (مثلا فعالیت زیاد مسیر پنتوز فسفات در گلبول های قرمز برای مقابله با استرس اکسیداتیو در این سلول ها)
    2. آنزیم های مهم کنترلی مسیر ها و عوامل فعال یا مهارکننده آن ها کدامند؟
    3. کنترل هورمونی (کلان) مسیر ها و هماهنگی آن های بین اندام های مختلف بدن به چه صورت است؟
    4.  مباحث مربوط به فتوسنتز را می توانید از کتاب فیزیولوژی گیاهی تایز و زایگر هم بخوانید.

بسیار بسیار مهم. تمامی مطالب این فصل را به صورت کامل بلد باشید.

عموم دانش آموزان بخش های ژنتیک مولکولی کتاب های بیوشیمی را نمی خوانند. با این اوصاف به نظر من اگر وقت دارید، خواندن این بخش ها به صورت فشرده ای (به نسبت کتاب های ژنتیک مولکولی) شما را با مفاهیم لازم آشنا می کند و حتی شاید بتوان گفت برای ژنتیک مولکولی کافی است!

فصلی مناسب برای ایجاد الگوهای ذهنی مختلف جهت رویارویی با سوالاتی که ممکن است از سناریوهای مربوط به کشف و تایید اثربخشی داروها استفاده کنند.

خلاصه اولویت بندی مباحث بیوشیمی:

اولویت اول:

اولویت دوم:

اولویت سوم:

خروج از نسخه موبایل