نماد سایت المپیادلب

کمتر یعنی بیشتر! | چطور از هر شکست یک پیروزی بسازیم؟

کمتر یعنی بیشتر (Less is More)! چه جمله بی معنی ای، نه؟ 🙂

امیدوارم بعد از خواندن این نوشته و دیدن ویدیو، شما هم مثل من به این جمله و معانی عمیق نهفته در آن علاقه مند شوید.

داستان این جمله و این نوشته در مورد بدترین کلمه ای است که در زبان انگلیسی با F شروع می شود. درسته! بله! درست حدس زدید! این کلمه Failure است :)! هر کسی که در زندگی هدف و بلندپروازی داشته باشد و آن را دنبال کند، حتما در راه هدف با شکست هایی، بعضی ها کوچک و بعضی ها خیلی بزرگ، روبرو می شود! در واقع اگر کسی در زندگی خود شکست نخورده یعنی هیچگاه تلاشی برای انجام کار جدید یا دست یافتن به یک هدف والا نکرده است و به عبارتی، خود را در “حاشیه امنیت” یا “comfort zone” خود محبوس کرده و یک زندگی راکد و تکراری را سپری می کند.

مسیر المپیاد هم در نوع خودش یک بلندپروازی کوچک در مقایسه با مسیر عمومی تر کنکور است. از طرفی هر المپیادی حتما در ذهن خود اهداف خیلی بزرگ تری را می پروراند که المپیاد صرفا پله ای برای رسیدن به آن ها است. در نتیجه در همین مسیر المپیاد هم مکررا با شکست هایی روبرو می شویم که گاهی اوقات امکان جبران آن ها در فضای المپیاد هست، مثلا هنگامی که یک دانش آموز پایه دهم از مرحله دو قبول نمی شود و یا (همانند من) از مرحله دو قبول می شود اما در دوره تابستان طلا نمی آورد؛ گاهی نیز همانند دانش آموز یازدهمی که از مرحله دو قبول نمی شود، امکان جبران در فضای المپیاد نیست و باید مسیرهای دیگر را جویا شد.

مسئله مهم این هست که هر شکستی، هر چقدر هم که روحیه قوی و به عبارتی mental toughness داشته باشیم ما را ناراحت می کند. در واقع اگر از شکستی ناراحت نشویم یعنی از ابتدا هدف مهمی برای ما نبود و عملا تاکنون وقت خود را تلف کرده ایم! اشکال این اتفاق این است که خیلی از اوقات ممکن است اجازه دهیم این ناراحتی حاصل از شکست ما را دلسرد کرده و از جست و جوی راه حل های مختلف برای جبران و ادامه مسیر پیشرفت و رشد بازدارد. این بسیار خطرناک است و باید با تمامی توان با این احساسات مقابله کنیم. تمامی افرادی نیز که در طول تاریخ موفق شده اند، در طول مسیر شکست های زیادی خوردند، از همه ی شکست ها خیلی هم ناراحت شدند، حتی گریه هم کردند و مدتی به انزوا رفتند، ولی! نهایتا دلسرد نشدند، از شکست خود به عنوان یک فرصت یادگیری و کسب تجربه استفاده کردند، و دوباره با قوت هرچه تمام تر مسیری جدید را برای رسیدن به اهداف خود در پیش گرفتند.

ویدیو زیر بخش اول همایش سازگاری سریع با کنکور المپیادلب در سال 1399 است. این همایش برای دوستانی برگزار شد که پس از مرحله 2 میبایست از مسیر المپیاد خارج و به مسیر کنکور وارد می شدند. در این ویدیو در مورد شکست های خودم در مسیر المپیاد، شکست های معروف افراد موفق در رسیدن به اهدافشان، دیدگاه های صحیح نسبت به شکست از قول همین افراد موفق، و چگونگی ایجاد توان برای در پیش گرفتن مسیر جدید صحبت می کنم.

امیدوارم شما نیز در پایان مشاهده این ویدیو به عبارت “Less is More” ایمان بیاورید. 🙂

خروج از نسخه موبایل