المپیادلب

خلاصه نویسی برای المپیاد زیست | 4 نکته ی مهم و اساسی

خلاصه نویسی در المپیاد زیست

یکی از سوالایی که همیشه ذهن دانش آموزا رو درگیر میکنه، اینه که خلاصه نویسی خوبه یا بد؟ جواب این سوال مثل همیشه یه جواب اعصاب-خورد-کن “بستگی داره” هست! به چی؟ مجموعا به چهار عامل: مقدار زمانی که داری، سرعت نوشتن و حلاصه برداری، مبحث مورد نظر، و کیفیت خود خلاصه ای که مینویسی.

فقط قبل اینکه برم سراغ نکات اصلی اول اینو بگم که در مجموع خلاصه­ نویسی الزامی نیست! پس اگه خلاصه نوشتن تو سبک مطالعت نیست خیلی نگران نشو. خیلی از طلا­ها بودن که هیچ وقت خلاصه ای ننوشتن، خیلی هاشونم خلاصه نویس قهار بودن. پس یه جورایی به سلیقه شخصی هم بر میگرده. با این اوصاف اگه خلاصه های خوبی بنویسی (هر خلاصه ای خلاصه خوب نیست) میتونه قبل امتحانای مهم مثل مرحله 1 و مرحله 2 که حجم زیااااااادی از مطالب رو باید مرور کنی خیلی بهت کمک کنه. من خودم تو دوران المپیادم خلاصه خیلی نوشتم، یه سری کاملا بی ارزش، یه سری فوق العاده مفید. واسه همین طی این دوران کم کم دستم اومد که چطور خلاصه ای واسه المپیاد و مرور قبل آزمون به درد میخوره. تو این پست قراره که این تجربیات رو باهات به اشتراک بذارم.

نکته اول: انواع خلاصه ها و بهترین نوع خلاصه

خلاصه هایی که من تو دوران المپیادم نوشتم، به مرور که اطلاعات و دانشم بیشتر و بیشتر میشد، یه سیری از کیفیت و ماهیت رو طی کردن که به صورت کلی واسه همه دانش آموزا پیش میاد:

از بین این 3 نوع خلاصه بهترین نوعش نوع دومه که میتونه تو شرایط محدودیت زمانی شدید مرور قبل امتحان جایگزین خوندن کتاب بشه. خلاصه های نوع سوم رو من خودم معمولا رو یه سری کاغذ نوت کوچیک مینوشتم (یه جورایی شبیه flash card) و چند روز مونده به امتحان سریع مرورشون میکردم.

خلاصه نویسی المپیادزیست

نکته دوم: فاکتور زمان

مقدار زمانی که تا امتحان داری عامل تعیین کننده خیلی مهمیه! مثلا اگه دانش آموز یازدهمی هستی و تازه المپیاد رو شروع کردی عملا خلاصه نویسی واست حرامه! ولی دهمی ها و به خصوص نهمی ها (یا دانش آموزان پایه های پایین تر) که وقت زیادی دارن میتونن این کارو انجام بدن. جدا از این بحث ها خلاصه نویسی در کنار خوندن در هر شرایطی زمان مطالعه یه مبحث رو بیشتر میکنه. واسه همین اگه فرض کنیم خلاصه ای که مینویسیم خلاصه کاملا خوبیه و مرورش میتونه تا حدود خوبی (70-80 درصد پوشش مطالب) جایگزین مرور دوباره مطلب اصلی شه، باید بازم همیشه حواسمون باشه که این معادله صدق کنه:

زمان لازم واسه خوندن مطلب + نوشتن خلاصه + خوندن خلاصه به عنوان مرور < زمان لازم واسه خوندن مطلب + زمان لازم برای مرور همون مطلب اصلی

اگه این معادله صدق نکنه طبعا حتی اگه خلاصه خوبی هم بنویسیم نوشتنش صرف نمیکنه. اینکه این معادله واسه شما صدق کنه یا نه به خیلی از عوامل (مبحثی که میخواین خلاصه بنویسین، سبک خلاصه نویسی، سرعت خوندن، سرعت نوشتن، سرعت مرور و …) بستگی داره. به تعداد دفعاتی هم که ممکنه نیاز به مرور داشته باشین ربط داره. مثلا خلاصه ای که تو سال نهم بنویسین رو میتونین حداقل چهار بار (قبل مرحله 1 و مرحله 2 تو هر کدوم از سال های دهم و یازدهم) مرور کنین و خب در این شرایط میصرفه که زمان بیشتری واسه خلاصه نویسی بذارین. پس این بحث زمان و فرمولی که گفتم چیزیه که هر کس باید همیشه پس ذهنش داشته باشه و یه جورایی با آزمون و خطا ببینه کجا ها واسش خلاصه نویسی میصرفه و کجا ها نه. مخصوصا اگه نهمی یا هشتمی باشی فرصت زیادی واسه این آزمون و خطا داری.

نکته سوم: سرعت نوشتنتو زیاد کن!

کسب هیچ مهارتی تو این دنیا با تمرین کافی ناممکن نیست! واسه همین میتونی سعی کنی تمرین کنی سرعت نوشتنتو زیاد کنی. سازگاری که من خودم نسبت این قضیه پیدا کردم این بود که خط انگلیسی نوشتنمو عوض کردم و cursive writing رو یاد گرفتم [دوستانی که دوره های المپیادلب رو دیدن احتمالا علاقه وافری به این خط و سخت بودن خوندنش دارن! :)) حداقل الان میدونین این خط از کجا میاد]. اینطوری مطالبی که انگلیسی میخوندم و حتی خیلی از مطالبی که فارسی میخوندم رو خیلی سریع تر از قبل میتونستم خلاصه بنویسم. یه نکته  خوب تبدیل فارسی به انگلیسی هم اینه که انگلیسی میتونه با کلمات خیلی کمتری مفاهیم رو بیان کنه (راحت میتونی تو مقایسه تعداد کلمات کتاب های انگلیسی و ترجمه هاشون ببینی اینو). هدف از اینی که گفتم این نبود که شما هم باید اینکارو بکنی چون طبعا لازمه تبدیل سریع فارسی به انگلیسی داشتن دانش انگلیسی قوی ه + اینکه عمده مطالبی که اونموقع ما انگلیسی میخوندیم (مثل کمپبل، ریون و …) الان ترجمه شدن و عملا نیاز هم به خلاصه نویسی انگلیسی نیست. هدف اصلیم این بود که بهت بگم خود این بحث نوشتن هم حیطه ای هست که میتونی بهش فکر کنی و با خلاقیت و تمرین، کارایی خودتو توش بالا ببری. مثلا حتی به نوع خودکاری هم که انتخاب میکنی و روان بودنش دقت کن.

نکته چهارم: هر مبحثی رو نباید خلاصه نوشت.

اینو در قالب چند تا نکته میگم:

جمعبندی

خلاصه همه چیزایی که گفتم میشه این:

  1. وقتی مطلبی رو اولین بار میخونی خلاصه نویسی نکن. تو دور دوم خوندن هم خلاصه ای بنویس که همون سیر منطقی مبحث اصلی رو داشته باشه و نکات اصلی رو پوشش بده؛ یعنی بشه مرور خلاصه رو جایگزین مرور متن اصلی کرد (خلاصه نوع دوم که بالاتر گفتم).
  2. اگه یازدهمی هستی خلاصه ننویس ولی اگه دهمی هستی یا قبل تر، خلاصه نویسی میتونه گزینه خوبی باشه.
  3. حواست باشه که از نظر زمانی خلاصه نویسی (طبق فرمولی که بالاتر گفتیم) واست بصرفه.
  4. سعی کن سرعت نوشتنتو هم با تمرین و زمان گرفتن بالا ببری.
  5. مباحث مفهومی پایه المپیاد (مثل فیزیولوژی، بیوشیمی، سلولی و مولکولی) بهترین مباحث واسه خلاصه نویسی هستن.

طبیعتا یه راه حل دیگه واسه مشکل خلاصه نویسی و زمانی که میبره اینه که از همون اول کار بدونی دقیقا کجاها مهمن و همون ها رو بخونی. اینطوری کلا پروسه آماده شدن واسه المپیاد خیلی خیلی کوتاه تر میشه. واسه آشنایی با این مسیر ساده تر و سریعتر آماده شدن برای المپیاد زیست اینجا رو کلیک کن.

هرررر سوالی هم در مورد خلاصه نویسی داشتی هم حتما تو دیدگاه ها (پایین صفحه) بنویس، سریع جواب میدم.

خروج از نسخه موبایل