نماد سایت المپیادلب

زیست شناسی کمپبل برای المپیاد زیست | راهنمای جامع و فصل به فصل مطالعه

زیست شناسی کمپبل

کمپبل کتاب آسمانی المپیاد زیست

زیست شناسی کمپبل کتاب آسمانی المپیاد زیست است! حرف آن حجت، خواندن آن واجب، و میزان بهره وری از مطالب ارزشمند نهفته در آن متناسب با دانش و بینش هر المپیادی است. 🙂

در نتیجه شما باید به عنوان اولین قدم در المپیاد حتما بدانید که:

فایل راهنمای جامع مطالعه

در فایل راهنمای جامع مطالعه زیست شناسی کمپبل، در ابتدا در مورد کتاب های درسی زیست شناسی دبیرستان و جایگاه آن ها در کنار کمپبل صحبت می کنیم.

سپس، از تغییرات جایگاه کمپبل و مطالب آن در سوالات و آزمون های المپیاد زیست طی ادوار اخیر صحبت می کنیم. در نهایت، به صورت فصل به فصل نکاتی که هنگام مطالعه این کتاب سترگ باید در نظر داشته باشید را تشریح می کنیم. برای دانلود فایل لینک زیر را کلیک کنید.

دانلود فایل راهنمای جامع مطالعه زیست شناسی کمپبل – المپیادلب

در ادامه نیز به تعدادی از سوالات رایج در مورد مطالعه زیست شناسی کمپبل می پردازیم:

1. آیا حتما باید قبل از اینکه سراغ تخصصی ها برویم، کمپبل را خوانده باشیم؟ در یک کلام، الزامی نیست، ولی برای خیلی از بچه ها توصیه می شود!

در مجموع این مسئله به توان ذهنی شما و شناخت پایه ای که از زیست شناسی و دروس دیگر (مثلا شیمی) دارید مربوط می شود.

اگر دیدید می توانید کتابی را بدون پیش زمینه کمپبل بخوانید، اشکالی ندارد، آن را بخوانید. لازم نیست صبر کنید حتما اول کمپبل را تمام کنید بعد. منتهی حواستان باشد زمانی که مبحثی را اول از کتاب تخصصی خواندید، آن را بعدا از کمپبل نیز حتما بخوانید.

2. کمپبل را خلاصه نویسی کنیم؟ خیر! کمپبل کتابی هست که در مجموع باید کل آن را بلد باشید، در نتیجه هنگام مرور مجبور خواهید شد دوباره کل کتاب را مرور کنید. پس نوشتن خلاصه ارزش چندانی برای کمپبل ندارد.

3. خواندن کمپبل چقدر باید طول بکشد؟ دانش آموزان معمولا در طی حداکثر دو ماه (در کنار مطالعات دیگر) کمپبل را در دفعات اول و دوم مطالعه تمام می کنند.

4. موازی خوانی کمپبل با کتب تخصصی یعنی چی؟ آیا واجب است؟ موازی خوانی همان بحثی هست که در توضیحات قدم اول نیز بیان کردیم. اول مبحثی از کمپبل خوانده می شود، سپس مبحثی متناظر از آن خوانده می شود و بعد می توان دوباره همان مباحث از کمپبل را خواند و مرور کرد.

نکته ای که وجود دارد این است که به دلایل مختلف ممکن است سرعت کمپبل و تخصصی خواندن شما متفاوت باشد.

این نباید باعث شود که در درسی که سریع پیشروی می کنید، عمدا بایستید تا حتما بین دروس “موازی” پیش بروید. موازی خوانی کار خوبی هست، اما اجباری و الزامی (و خیلی از اوقات ممکن) نیست.

در مجموع خیلی سخت نگیرید :). اینکه همه  ی منابع را خوانده و آن ها را فهمیده باشید، خیلی مهم تر از توالی و ترتیب و نظم خواندن آن منابع است.

5. آیا دیگر کتاب های زیست شناسی عمومی را نیز باید بخوانیم؟ معروف ترین کتاب های زیست شناسی عمومی غیر از کمپبل این ها هستند:

به طور کلی این کتاب ها را واجب نیست بخوانید (به خصوص اگر کمپبل را خوانده اید)، منتهی قطعا بعضی جاها مطالب بیشتری از کمپبل دارند (و بالطبع بعضی جاها کمتر). خودم هم مشخصا کامل این کتاب ها را نخواندم ولی نکات کلی زیر را می توانم در مورد آن ها بگویم:

خروج از نسخه موبایل